Regnehistorier

En af tilgangene til at arbejde med “matematik i anvendelse” er at lade eleverne udtænke regnehistorier. De kan være funderet i noget eleverne har oplevet eller være fri fantasi. De skal blot indeholde en hverdags begivenhed der fordrer brugen af matematik. De skal selv kunne løse opgaven og gennem udtænkningen af regnehistorien kan de nå at regne massevis at regnestykker og komme til at berøre mange spændende matematiske problemstillinger. Det er i høj grad processen der er interessant at følge, men produktet (regnehistorierne) kan efterfølgende anvendes som træning i selv samme færdighed. Herunder vil vi indskrive de bedste af de regnehistorier eleverne producerer. Disse kan bruges som træning derhjemme, eller bruges som inspiration til at tale om den matematik man møder uanset hvad man foretager sig (køber ind, bager, planter blomster i haven, kører bil osv…)

bookPer og Anna køber snolder for 4 kroner. Et stykke koster 0,25 kroner. Hvor mange stykker får de hver? (hvor mange får de i alt?)

bookLise og Lotte er tvillinger. De får tyve kroner i lommepenge. Hvor mange fik de til sammen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *